FAQ

Vanliga frågor som ofta ställs av kunder

Optimering

Vanliga frågor vi fått gällande optimeringar

Mjukvaran hanterar viktiga parametrar som spridartiming, bränsle- och tändning (bensin), laddtryck, bränsletryck med mera.

Eftersom den nya programvaran uppfattas som original av bilen, fungerar funktioner som bränsleförbrukning och partikelfiltrets regenereringscykler korrekt. 

Det gör de! Låt oss förklara.

I moderna motorer styrs det mesta av en motorstyrenhet, eller ECU (Engine Control Unit). Detta ger tillverkarna flexibilitet att bestämma motorns effektnivå. En motor med potentialen att leverera 220hk kan från fabrik begränsas till exempelvis 180hk. Tillverkaren kan även erbjuda svagare versioner som 150hk eller 120hk genom att justera mjukvaran, medan hårdvaran förblir densamma. Om en sportigare version önskas kan de också erbjuda en variant med högre effekt, som 195hk.

Tillverkare designar motorer med stora säkerhetsmarginaler för att kunna anpassa dem till olika marknader med varierande bränslekvalitet och klimat. Dessa marginaler hjälper dem att uppfylla olika skatte-, försäkrings- och utsläppsregler.

Med dessa säkerhetsmarginaler kan vi säkert optimera din bil i ett gynnsamt klimat med bra bränslekvalitet. Vi kan anpassa motorns prestanda efter dina specifika önskemål och behov, vilket gör optimeringen unik för din bil.

Vi fokuserar inte på hästkrafter som vårt huvudsakliga säljargument, speciellt inte på våra ”Street” optimeringar.

Istället betonar vi det resultat och den upplevelse vi levererar genom vår optimering. Toppeffekt är sällan den bästa indikatorn på optimeringens kvalitet.

Det är intressant att notera att det oftast är lågprisföretag och även trimboxar som lovar stora effektökningar. Ofta är dessa värden överdrivna. Vår målsättning är en balanserad optimering som förbättrar prestanda i de varvtalsområden du faktiskt använder dagligen.

Vi presenterar blygsamma effektnivåer för att hålla fokus på det verkliga värdet av vår optimering. Om du är intresserad av att diskutera prestanda eller högre effektvinster är du välkommen att kontakta oss angående våra ”Race” optimeringar.

Lagar och regler

Frågor gällande lagar och regler

Om du ändrar effekten på din bil, blir den tekniskt sett inte längre helbilsgodkänd och kräver en ny registreringsbesiktning enligt lag. Denna omregistrering förutsätter ett intyg från tillverkaren som bekräftar att bilen klarar den nya effekten. Det är dock osannolikt att tillverkaren kommer att tillhandahålla ett sådant intyg till en privatperson.

Vi har inte haft några fall där kunder blivit ombedda att omregistrera sina bilar på grund av en ECU-optimering. Våra kontrollerande myndigheter, som besiktningsorgan och polisen, har varken resurser eller utrustning för att kontrollera motormjukvaran eller effekten. Därför har våra kunder inte stött på problem med detta. Det är vanligt med finjustering av motormjukvaran globalt sett, vilket gör det osannolikt att myndigheterna skulle jaga bilägare som gör dessa förändringar varje år.

Om du skulle behöva återställa bilen till originalskick, kan vi självklart hjälpa dig med det och tillhandahåller ett kvitto som bekräftar återställningen.

Våra ”street” optimeringar spärrar aldrig verkstadens eller besiktningens möjlighet att göra dessa tester. Utöver det testar man även utsläppsnivåer. Ett fordon i gott skick får normalt bättre eller oförändrade avgastester hos besiktningen efter optimering än det hade original.

Utrustningen besiktningen använder för felsökning har ingen möjlighet att kontrollera vilken motorprogramvara bilen har.

Våra ”race” optimeringar är som namnet berättar, inte anpassade för ”bruksbilar” och därmed kan vi inte heller garantera att du kan besikta bilen utan problem med de optimeringarna.

Tyvärr är de avgasreningssystem som finns på marknaden inte alla speciellt lyckade. Många bilar har under de senaste tio åren därför blivit modifierade så att dessa reningssystem inte längre är i bruk. 

Detta är ett miljöproblem och något som under senare tid börjat bli mer och mer omtalat, och i Juni 2024 införs en ny lag i Finland som förbjuder att överhuvudtaget modifiera dessa system eller framföra en bil med dessa borttagna/modifierade. Stora böter riskerar privatpersoner och företag som framför bilarna och därför rekommenderar vi inte att göra detta.

Ifall bilen inte framförs på allmän väg (läs is, banbil) kan vi avaktivera dessa system, då fyller kunden i ett skriftligt avtal och vi friskriver oss från allt ansvar. I dessa fall vill vi inte se bilen, endast styrenheten.

GARANtier och hållbarhet

Frågor vi fått gällande hållbarheten efter en optimering och garantifrågor

Det korta svaret är nej, vi kan inte garantera en specifik effekthöjning. Varje motor är unik och kan variera i effekt och vridmoment, även om de kommer från samma fabrik och modell. Om motorn har några år på sig kan prestandaavvikelser jämfört med nyare motorer förekomma. Det resultat vi presenterar är en medelvärdesberäkning baserad på flera optimeringar av samma motor.

Det viktigaste är upplevelsen. Om din bil blir trevligare att köra med förbättrad prestanda och lägre bränsleförbrukning, spelar det då verkligen någon roll om effekten ökar från 180hk till 220 eller 230hk?

Du är välkommen att mäta skillnaden på t.ex. en bänk och vid missnöje ändrar vi gärna på mjukvaran åt dig.

Vid problem ska du alltid först ta kontakt med oss direkt. Eftersom att vi själva ändrar mjukvaran behöver vi även ha en djup förståelse för hur motorn, mjukvaran och andra delar av din bil fungerar och kan tack vare detta oftast hjälpa till lika bra/bättre än en verkstad.

Vid felsökning efter en optimering tar vi ingen avgift, om det visar sig att våran mjukvara var ”boven”, om det visar sig vara en slitagedel/annat än mjukvaran tar vi normal avgift för felsökning (40€/h).

Mjukvaran vi installerar ändras aldrig i efterhand, så ifall problemet uppstår efter en tid är det i över 95% av fallen inte något med den.

Vi ger inga garantier på slitagedelar eller annat, på vår mjukvara har du dock 1-års garanti.

Vi lägger stor vikt vid att noggrant granska bilens skick innan vi påbörjar någon uppgradering. Vår övertygelse är att genom att hålla sig till rimliga effektnivåer och regelbunden service minimerar vi risken för ökat slitage på bilen.

Det som oftast påverkar resultatet mest är den valda tekniken. En bra tumregel är att inte välja den leverantör som erbjuder högst effekt till lägsta pris. Programmering är en konstform, och skillnaden mellan en erfaren programmerare och en nybörjare kan vara avsevärd. Vi satsar på kvalitet och erfarenhet för att säkerställa bästa möjliga resultat för ditt fordon.